Wat drijft veganisten en wat zijn de gevolgen?

Het einde is daar – tenminste het einde van de periode – en dat betekent dat ik ga terugblikken of ik antwoord heb gevonden op mijn hoofdvraag: wat drijft veganisten en wat zijn de gevolgen?

Om te beginnen wil ik jullie alvast meegeven dat ik bij langer na nog niet alle gevolgen heb kunnen behandelen die er te vinden zijn. Misschien wel in kleine mate, maar niet uitgebreid. Hier ligt zeker nog een ambitie van mij, dus ik zie het wel zitten om jullie van meer content te voorzien. Dat even terzijde, we zouden terugblikken.

In de eerste posts gaf ik jullie wat achtergrondinformatie over veganisme. Wat houdt veganisme in, wat voor soort veganisten bestaan er en wat zijn hun motieven om veganistisch te worden. Dat veganisten plantaardig eten vanwege het milieu, het dierenwelzijn, gezondheidsredenen en vanwege de mensheid, dat wist ik al. Wat ik nog niet wist, was dat er mensen zijn die vanuit hun religie veganistisch eten. Mijn zoektocht naar deze religies verliep moeizaam, vooral om in contact te komen. Hier zou ik dan ook zeker nog een post of twee aan willen wijden.

De meeste mensen zijn tegenwoordig wel bekend met veganisme: het niet eten en dragen van dierlijke producten. Nieuwer was al de verschillende hypes binnen veganisme, want veganisme is toch gewoon plantaardig? Nee dus. Je kunt ook bepaalde ‘’dieetregeltjes’’ volgen als je veganistisch eet. Of het gezond is, daar gaf voedingskundig Manon van Eijsden antwoord op. Een kleine hint: veganistisch eten kan net zo (on)gezond zijn als een dierlijk dieet. Als het maar gevarieerd is en alles met mate.

Ik ben er ook achtergekomen dat ondanks wij generatie Y, de ”mobiele” generatie zijn, wij toch ook veel (nuttige) informatie opzoeken. Hierdoor zijn we bewuster. Bewuster van onze gezondheid, dat wat we eten en bijvoorbeeld het mileu.

Als we het hebben over andere gevolgen van veganisme, dan denken mensen al snel aan ‘’de betweterige hippie/veganist die iedereen probeert te bekeren’’. Ik vroeg me af hoe reëel de argumenten zijn die veganisten gebruiken tijdens een demonstratie. De beelden die de veganisten gebruikten om mensen bewust te maken van de vleesindustrie, waren heftiger dan het algemene beeld in Nederland. In Europa moet vee volgens Europese wet- en regelgeving verdoofd worden voor de slachting, zodat het dierenwelzijn beter gewaarborgd blijft met als positief effect voor de consument: betere kwaliteit vlees.

Ook niet alle argumenten van vleeseters waarom veganisme onzin is, staat niet helemaal als een huis. Volgens hen zouden planten net als dieren gevoel hebben, maar dat blijken planten niet te hebben. Ze hebben namelijk geen zenuwstelsel, maar ze hebben wel een mechanisme waardoor ze kunnen reageren op vijandelijkheden zoals rupsen. Meer daarover lees je hier.

Ook ben ik ingegaan de commotie rondom The Green Happiness en de gevolgen van afvalboeken die je een mooi lichaam beloven zonder kwaaltjes op meiden met een (zwak voor) eetstoornissen. Verder ben ik erachter gekomen dat er nog maar weinig deskundigen op het gebied van voeding helemaal negatief staan tegenover veganisme voor volwassenen en/of kinderen. Het advies van de meeste voedingsdeskundigen luidt: eet gevarieerd, eet niet te vet of teveel calorieën en zorg dat je alle voedingsstoffen binnenkrijgt die je binnen moet krijgen, zoals vitamine B12, ijzer, eiwitten en calcium.

Wist je trouwens dat een hond eerder een omnivoor is dan een carnivoor? Als je mijn blog gevolgd hebt, heb je de post waarschijnlijk wel voorbij zien komen. Ik wist het in ieder geval nog niet, totdat ik verder dook in het onderwerp ‘’plantaardige voeding voor je huisdier’’, want ook dat doen veganisten. Niet alleen zij zelf, maar ook hun huisdieren gaan vegan. En dat hoeft niet ongezond te zijn, maar kan grote problemen met zich meebrengen als je huisdier – specifiek je poes of kat – niet alle benodigde stoffen binnenkrijgt die hij of zij nodig heeft.

Maar een veganist blijkt in geen enkel opzicht anders te zijn dan iemand die dierlijke producten eet, want allemaal zoeken we naar soortgenoten met wie wij ons kunnen identificeren. Mensen die van vlees houden, zoeken die bij vlees, festivalgangers bij festivalgangers, veganisten zoeken veganisten en ga zo nog maar even door. En hoewel veganisten sociale gelegenheden met niet-veganisten erg vervelend of ongemakkelijk kunnen vinden, kunnen veganisten ook heel vervelend worden tegen niet-veganisten.

Veganisten zijn wel duurzamer voor de wereld: de vee-industrie stoot namelijk veel broeikasgassen uit, waardoor je als veganist een hoop broeikassen en water bespaard.

Header: Pexels

 

 

Geef een reactie

