Het ‘groene’ bewustzijn van de jongere generatie

‘Bewust bezig zijn is een optie. Deze keuze wordt zichtbaar gemaakt door verschillende (online) kanalen en rolmodellen (personen en merken) waar jongeren veel mee in aanraking komen. ‘‘Bewust’’ wordt zo een trend die gerelateerd is aan bepaalde mensen en merken, waarmee jongeren zich identificeren. Hierdoor ligt de levensstijl meer voor de hand en wordt een grotere groep jongeren aangesproken.’

Steeds vaker stuit ik op mensen die het hebben over de jongere generatie die bewuster bezig is mijn voeding, gezondheid en het milieu en daardoor ook vegetarisch of veganistisch leeft. Maar klopt het wel dat de jongere generatie van nu hier bewuster mee bezig is en zo ja, waar komt dat door? Volgens Milou van Kats, research assistent bij Youngworks, is trend qua bewustzijn onder jongeren niet alleen van nu. Toch is er volgens haar wel een stijging te zien in het aantal jongeren dat plantaardig eet.

‘Ik denk dat het goed is om te beseffen dat er onder jongeren altijd bepaalde trends voorkomen omtrent bewustzijn. Het kan een grote ontwikkeling van nu lijken, maar dit soort trends leeft niet alleen nu onder ‘de jeugd van tegenwoordig’. Zo was er in de jaren ’70 ook een grote groep jongeren die zich met het milieu bezighield na de eerste berichten over het uitputten van gas- en olievoorraden. Er is vaak een kleine groep die zich erg actief bezighoudt met een bepaald ideaal. Omdat zij opvallen, kan het lijken alsof er een hele generatie mee bezig is, terwijl het in werkelijkheid slechts een opvallende groep is.’

‘Wanneer je zoekt op ”vegan lifestyle”, krijg je direct allerlei zoekresultaten waarbij het lijkt alsof er helemaal niemand meer vlees eet, terwijl dit nog steeds het merendeel is. Toch kunnen we vaststellen dat er inderdaad een groei te zien is in het aantal mensen met een vegetarische of veganistische leefstijl. En dat deze leefstijl het meest wordt nageleefd onder 18 tot 35-jarigen.’

Hoe komt het dat er toch een groei te zien is onder de huidige generatie jongeren?

‘Jongeren hebben door hun online leefwereld altijd toegang tot een overvloed aan informatie. Zo vinden ze onder anderen honderden websites en YouTube filmpjes over ‘’healthy lifestyles’’ en gezonde veganistische recepten. Ook via Netflix zijn indrukwekkende documentaires te vinden over milieuschade die de vleesindustrie kan veroorzaken. Denk aan Cowspiracy. Om die filmpjes en informatie over levensstijlen van anderen te vinden, moet er echter wel een bepaalde interesse aanwezig zijn.’

Waar komt die interesse vandaan?

‘Er is simpelweg meer bekend. Door de toegang tot informatie wordt er al een selecte groep actief. Deze groep kan informatie verspreiden door bijvoorbeeld reclames en acties. Denk aan de reclame over plofkip door WakkerDier. Daardoor worden jongeren geattendeerd op bepaalde ontwikkelingen en op hun mogelijkheden zelf iets bij te dragen. Tieners komen op een leeftijd waarop ze hun eigen keuzes kunnen maken, en zich niet meer (alleen) laten leiden door wat ze van hun eigen ouders weten. De grootste beïnvloeding verschuift van ouders naar peers. Hierdoor zijn jongeren erg vatbaar voor trends.’

In de huidige online samenleving komt iedereen in aanraking met levensstijlen van bekende mensen, ook jongeren dus. Hoe groot is die invloed?

‘Rolmodellen hebben een belangrijke invloed. Dit is gerelateerd aan de verschuiving van de invloed van het gezin naar leeftijdsgenoten. Jongeren willen zich identificeren met anderen. Die anderen kunnen dus peers zijn, maar zeker ook beroemdheden. En tegenwoordig zijn er veel bekende celebrities die er een vegan lifestyle op nahouden: Ellie Goulding, Jennifer Lopez en Liam Hemsworth. Daarnaast promoten veel modellen een vegan eetpatroon. Ook Instagram speelt een grote rol bij het verspreiden van zo’n trend. Jonge meisjes volgen veel bekende modellen & celebrities en zien hen als voorbeeld. Ze identificeren zich met hen en willen zijn zoals hun voorbeeld is. Een bekendheid met een vegan leefstijl kan op die manier een trend in gang zetten of versterken.’

‘Ten slotte presenteren ook grote (mode)merken zich steeds vaker als ‘bewust’, zoals spijkerbroeken van Kuyichi, tassen van O My Bag, jassen van RAINS en shirts van H&M Concious. Populaire merken hebben op deze manier invloed op het ontstaan van een trend onder jongeren. En omdat verschillende merken inspelen op de trend, wordt deze weer groter.’

pexels-photo-29985-large

‘Dieet als religie voor ongelovigen’

In de Groene Amsterdammer geeft Sanne Bloemink een andere reden waarom we zo bezig zijn met voedselhypes, zoals veganisme, paleo en suikervrij eten. Niet vanwege het bewustzijn. Naast dat het ons een identiteit geeft, is het een nieuwe religie om aan vast te houden in geseculariseerde en individualistische samenlevingen.

Onderzoeker en docent religie aan Lake Forest College in Chicago Benjamin Zeller komt in het stuk van Sanne aan het woord en zegt er onder meer het volgende over: ”Het lijkt gek om onderdeel te worden van een groep op basis van voedselkeuzes, maar als je voedselpraktijken bestudeert als in feite seculiere religies, dan is dat opeens heel begrijpelijk. Veel mensen verlangen naar een gemeenschappelijke identiteit met gemeenschappelijke gebruiken, maar in onze individualistische maatschappij weten ze niet meer hoe. Quasi-religies rondom voedsel zijn die rol gaan vervullen.” Volgens het artikel zijn voedselobsessies overigens niet alleen van deze tijd, maar hebben ze altijd al bestaan.

Header & foto: Pexels

 

Advertenties

One thought on “Het ‘groene’ bewustzijn van de jongere generatie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s