Wie zijn mijn lezers en wat willen zij?

Ik heb jullie (mijn doelgroep) gevraagd wat jullie zouden willen lezen over veganisme in brede zin. Dit heb ik gedaan voordat ik begon met bloggen. Uiteindelijk is daar een invalshoek uitgekomen. Nu heb ik jullie weer wat vragen gesteld voor de laatste lootjes, omdat de onderwerpen waarover ik wilde schrijven uit beeld verdwenen met door mijn centrale vraag: Wat drijft veganisten en wat zijn de gevolgen?

Laat ik het eerst over jullie hebben. Jullie behoren tot generatie Einstein, ook wel generatie Y en geboren na 1985. Jullie worden gekenmerkt door:

  • Leeftijd: 18-25 jaar (generatie Einstein/Y)
  • Mediasmart, maatschappelijk betrokken en bewust
  • Woonplaats en regio: Randstad
  • Klasse: middenklasse
  • Opleidingsniveau: hoogopgeleid
  • Interesses: voeding, gezondheid, sport maar ook cultuur en vernieuwing.
  • Kenmerk: sociaal, authentiek, respect, gericht op zelfontplooiing en op zoek naar gezelligheid en geluk.

Uiteindelijk hebben 26 mensen uit mijn doelgroep de enquête ingevuld en hieruit blijkt dat het grootste gros veganistisch is: 54%. Daarna is de grootste groep vegetarisch (23%) en een gelijke hoeveelheid mensen is flexitariër, pescotariër of eet dierlijke producten (8%).

Waarom zijn jullie geïnteresseerd in veganisme?

De meesten van jullie doen dit uit overweging voor het milieu (85%). Op de tweede plek vinden jullie het dierenwelzijn heel erg belangrijk (76%). Meer als de helft van jullie doen dit ook voor jullie gezondheid (58%) en ruim een derde is veganist voor zijn of haar medemens (35%). Wat hierbij opvallend is, is dat niemand uit mijn doelgroep veganistisch is vanuit zijn of haar geloofsovertuiging.schermafbeelding-2016-10-31-om-18-39-31

Bron: Doelgroep analyse

Jullie hebben je bijna allemaal laten inspireren en informeren door documentaires en filmpjes te kijken op YouTube. Verder halen jullie veel informatie van internet(blogs) en Social Media, wat past bij het kenmerk dat jullie mediasmart zijn. Daarnaast vinden jullie het fijn om informatie te delen en te ontvangen met mensen die veganistisch zijn of erin geïnteresseerd zijn en halen jullie graag informatie uit boeken.

Onderwerpen

Ik heb jullie een aantal onderwerpen voorgelegd met de vraag of jullie deze interessant vinden:

  • De sociale gevolgen van veganist zijn: 62% vindt dit interessant.
  • Zijn jongeren van nu bewuster en zo ja hoe komt dat? Zo’n 57% ziet een stuk hierover wel zitten.
  • Plantaardige voeding voor dieren: 19% heeft hierin interesse.
  • Hebben planten gevoelens? Een kleine 15% zou dit willen lezen.
  • Een interview met een andere veganist: Een kleine 5% geeft aan dit interessant te vinden, maar jullie hebben niet aangegeven over wie jullie zouden willen lezen.

Schermafbeelding 2016-10-31 om 18.27.33.png

Bron: Doelgroep analyse

Andere onderwerpen die jullie zelf aandragen zijn:

  • Een onafhankelijk onderzoek naar de effecten van een veganistisch dieet op je gezondheid, je hormoon huishouding en darm microbiota.
  • Hoe kun je gezond veganistisch eten zonder veel geld uit te geven?
  • De gevoeligheid van het onderwerp tussen vleeseters en veganisten. De verdedigingsdrang van beide kampen.
  • Hoe kun je organisaties overtuigen om meer veganistische opties te bieden?

Sociaal leven

De helft van jullie geeft aan het leuk te vinden om veganistische evenementen te bezoeken of willen dit in de toekomst juist gaan doen, maar de andere helft ziet dit helemaal niet zitten. De meesten, 24 personen, geven aan net zo graag met veganisten en vegetariërs af te spreken als met mensen die dierlijke producten eten. Wel geven jullie aan liever te eten met mensen die plantaardig(er) eten, omdat jullie een confrontatie of discussie over elkaars levensstijl willen vermijden. De andere twee personen geven aan liever wel alleen met veganisten om te gaan of liever helemaal niet met veganisten om te gaan.

schermafbeelding-2016-10-31-om-18-45-03

Bron: Doelgroep analyse

Ook vroeg ik jullie uit te leggen waarom je ervoor kiest liever met veganisten af te spreken of waarom het jullie niet uitmaakt. De meerderheid voor wie het niet uitmaakt met wie ze afspreken, zien eetgewoontes als iets persoonlijks. Het gaat jullie om de persoon met wie jullie afspreken en de gezelligheid, niet om wat voor keuzes de ander maakt in zijn of haar leven.

Om het nog persoonlijker te maken vroeg ik jullie of jullie ideale partner veganistisch is of niet. Ongeveer een kwart van jullie zou in de toekomst graag een veganistische partner willen, 42% zegt het niet uit te maken en bijna 35% heeft al een partner die niet veganistisch is.

 

schermafbeelding-2016-10-31-om-18-31-36
Bron: Doelgroep analyse

Header: Pexels

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s