Soort zoekt soort, ook veganisten

Soort zoekt soort is een bekende uitdrukking. Dit geldt ook voor veganisten. Zij komen vaak samen bij potlucks die regelmatig georganiseerd worden. Gister was er een potluck in Halloween-stijl. Ik ging erheen met de vraag waarom veganisten speciaal voor zo’n Amerikaanse feestdag bij elkaar komen en dit niet gewoon vieren met hun vleesetende familieleden en vrienden. Ik heb ook gesproken met Maaike Dijkhorst die als veganist moeite heeft met sociale situaties met niet-veganisten.

Even voor degenen die niet weten wat een potluck is: een potluck houdt in dat iedereen die aanwezig is, ook zelf eten meeneemt. Zo kan iedereen onder het genot van eten nieuwe mensen leren kennen of bijpraten. En om eerlijk te zijn was ik onder de indruk. Het huis was versierd, nagenoeg 99% van de gasten was ook daadwerkelijk verkleed en op de tafel stonden halverwege de avond verschillende taarten en cakes in Halloween-stijl, twee soorten pompoensoep, een aantal andere gerechten met rijst en nog veel meer.

Ook de gesprekken gingen eigenlijk over alledaagse onderwerpen. Van de dingen die mensen beleefd hebben tot herinneringen van eerdere feestjes en recepten van de verschillende creaties. Tussen het eten en drinken van bier door werden veganisten gelynched tijdens het spel Weerwolven en werden er nog andere spelletjes gedaan.

Veronika Care (25) was er ook bij en vertelt waarom ze liever naar veganistische evenementen gaat. ”Het feit dat ik me geen zorgen hoef te maken over of er wel iets veganistisch te eten zal zijn, en dat iedereen begrijpt waarom het zo belangrijk is om als veganist door het leven te gaan, maakt het dat ik mijn zorgen kan vergeten op zo’n soort evenement. Ik voel me dan op mijn gemak en weet dat ik mezelf niet hoef te verdedigen over waarom ik er voor heb gekozen om veganist te zijn.”

Sociale identiteit
Volgens psycholoog Alynda Kok zijn mensen met dezelfde normen en waarden vaak geneigd naar elkaar toe te trekken.  Ze identificeren zich met de mensen om zich heen. ‘Het is een menselijke basisbehoefte om ergens bij te horen: need to belong. En als je mensen vraagt op twintig verschillende manieren de zin ”ik ben …” af te maken, dan zal minstens de helft van de uitspraken gaan over de sociale groepen waar iemand toe behoort: “Ik ben veganist”, ” Ik ben christen”, ” Ik ben student” etc.’

Alynda Kok is zelf veganist en voegt nog toe dat veel veganisten naar gelijkgestemden zoeken, omdat ze geen aansluiting meer vinden bij hun oude groepen. ‘Er komt vaak ongewild een discussie over eetgewoonten of veganisten worden belachelijk gemaakt en niet iedereen kan daar goed mee omgaan.’ Volgens haar is het dan ook logisch dat veganisten zoeken naar nieuwe mensen waarbij ze dat groepsgevoel wel vinden.

Sociale moeilijkheden als veganist
165326_1766578199703_2436453_n
Foto: Maaike Dijkhorst

Maaike Dijkhorst (23) is sinds een half jaar veganist, maar heeft het op sociaal gebied niet altijd makkelijk. ”Mijn moeder vond het echt een hele tijd geen goed idee. Die vond het veel te drastisch, zo van: ‘Bij jou is het altijd meteen alles of niks, kan het niet gewoon een keertje rustig?!’ Het kostte me toen best veel moeite om haar te overtuigen dat ik uit mijn principes geen dierlijke producten meer wilde eten.”

Maaike was nog vegetarisch toen ze vorig jaar augustus hospiteerde voor haar huidige kamer. Hierdoor hadden haar huisgenoten iets minder moeite met haar levensstijl. ”Toen ik veganistisch werd, moesten mijn huisgenoten eerst heel erg wennen. Dat gaat nu gelukkig heel goed, als ik maar kook. Een aantal ervan gaven wel aan dat als ik al veganistisch was tijdens het hospiteren, ze er wel even langer over na hadden moeten denken of ze mij dan nog wel wilden. Dat vond ik best heftig om te horen.’
‘Ik heb ook best veel vriendinnengroepen en ze zijn heel tolerant, maar stellen ook veel vragen. Af en toe word ik er ook weleens moe van dat ik altijd moet koken. Tegelijkertijd vind ik het stom dat ik dat vermoeiend vind, want ik kies er zelf voor. Die vermoeidheid komt doordat ik me er heel erg verantwoordelijk voor voel om iets te maken wat zij uiteindelijk echt lekker vinden. Alsof ik een soort constant uithangbord ben van: kies vegan, want dat is superlekker. Terwijl iedereen natuurlijk wel een keer iets niet zo lekker vindt en dat ook niet erg hoeft te zijn.’
Ook bij haar sportvereniging loopt ze tegen problemen op als veganist. ”Bij mijn zeilvereniging is er op maandag altijd ‘maandagavondeten’. Toen ik een tijdje mentormama was van tien eerstejaars, moest ik daar af en toe komen eten. Ik kon op de site wel aangeven dat ik veganistisch eet, maar daar wordt dan vervolgens niet echt rekening mee gehouden. Ook bij andere activiteiten moet ik zelf eten meenemen. Ergens vind ik het wel logisch, want zo bekend is veganisme in Nederland gewoon nog niet. Maar dan voel ik me wel best wel buitengesloten en het weerhoudt me er af en toe ook van om aan zoiets mee te doen. Ik heb dan geen zin in alle vragen en alles eromheen. Dan voel ik me af en toe een last voor mensen en dat is niet fijn.”
”Gelukkig zijn de meeste mensen in mijn omgeving heel welwillend om met me mee te eten en zijn ze ook positief over gerechten die ik maak, dus meestal gaat het goed. Toch is het niet altijd makkelijk als iemand andere ideeën heeft over veganisme.”

Niet alleen veganisten zijn het ”slachtoffer”

Het hoeft niet alleen zo te zijn dat veganisten niet geaccepteerd worden. Er zijn ook veganisten die vleeseters of vegetariërs niet accepteren. Zo zijn er veganisten die absoluut geen partner willen die dierlijke producten eten of geen blad voor hun mond hebben om een discussie te starten over waarom je geen dierlijke producten moet eten of dragen. Soms kunnen daardoor zoals Alynda Kok al aangaf heftige discussies ontstaan.

Gelukkig zijn er meer mensen voor wie het niet uitmaakt wat je eet of wat je draagt, maar gaat het bij hen juist om wie je bent en de gezelligheid.

Header: Pexels

 

One thought on “Soort zoekt soort, ook veganisten

Geef een reactie

