Earthlings: ‘Slagers zijn vergelijkbaar met nazi’s’

Nazi’s. Daar worden slagers van dieren en vis mee vergeleken in de documentaire Earthlings (2005). Deze documentaire wordt gebruikt door veganisten die andere mensen willen laten nadenken over wat ze dagelijks voorgeschoteld krijgen. Ik ben op pad geweest met de vraag of deze beelden representatief zijn voor de slachting in Nederland.

Vergelijk ik slagers ook met Nazi’s? Om eerlijk te zijn niet. Ik vind de term ”Nazi” echt heel negatief en overdreven. Toch snap ik de vergelijking wel. Nou vind ik het natuurlijk ook niet kunnen dat vee op een wrede wijze behandeld en geslacht wordt. Liever zou ik zien dat ze helemaal niet geslacht worden natuurlijk. Ergens denk ik gewoon dat de mensen die in deze industrie werken en zo wreed zijn, niet beter weten. Ze leren het tenslotte van hun voorgangers die het weer leren van hun voorgangers etc. Maar ik vraag me soms ook of deze mensen zich niet verschrikkelijk ellendig voelen om hoe ze met dieren omgaan. Ik juich het dan alleen maar toe dat de Europese wet- en regelgeving benadrukt dat dieren respectvol behandeld en geslacht moeten worden. Hoewel dat deels ook wel weer een beetje consumptiegericht is: De kwaliteit van het vlees is dan namelijk beter volgens Jacques Rijk, vaktechnoloog bij de Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS).

Nu hopen dat dieren in andere delen van de wereld in de toekomst ook respectvoller geslacht zullen worden. Want hoe je het ook went of keert, dieren zullen waarschijnlijk altijd geslacht worden. Mijn hart zegt dan liever respectvol dan wreed.

Wil je meer weten over hoe de slachting er in Nederland aan toe gaat? Meer informatie over het slachthuis kun je vinden in de encyclopedie van het Voedingscentrum.

Bekijk hieronder een fotoreportage van de demonstratie.

Header: Lucinda Huijskens, Reportage foto’s: The Earthling Experience Nederland

2 thoughts on “Earthlings: ‘Slagers zijn vergelijkbaar met nazi’s’

Geef een reactie

