De ene veganist is de andere niet

Binnen het veganisme heb je verschillende groepen. Je zou denken dat elke veganist er alleen voor kiest om geen dierlijke producten te eten, te gebruiken of te dragen. Maar niets is minder waar. In deze blogpost licht ik de verschillende stromingen uit.

76edf7832567061f9cc6304ed5351a30
Bron: drmcdougall.com

Deze stroming is voortgekomen uit het gelijknamige boek, geschreven door John A. McDougall. Het boek is gebaseerd op 44 jaar studie, onderzoek, zijn carrière als arts en persoonlijke ervaringen van McDougall. TSS gaat uit van een op starches gebaseerd eetpatroon. Dit houdt in dat de hoofdmaaltijden bestaat uit zetmeel rijke producten zoals (zoete) aardappelen, rijst, quinoa of havermout. Deze maaltijden worden aangevuld met groenten. Ook wordt er zonder olie gekookt. Verder wordt aangeraden fruit als tussendoor te eten en je vetinname te beperken. De mantra van McDougall is: ‘’The fat you eat is the fat you wear.’’

Dit eetpatroon gaat uit van whole foods, dat betekent dat de producten zo min mogelijk bewerkt zijn. Hoe dichter bij de natuur, hoe beter. Een aardappel trek je uit de grond en kook, stoom of bak je. Een donut bijvoorbeeld gaat eerst door een heel proces en is geen whole food. Beweging is ook een belangrijk punt van deze levensstijl.

Bekijk in deze video wat Hannah Howlett eet op een dag als TSS veganist.

banana-tropical-fruit-yellow-healthy-39566-large
Bron: Pexels

De grondlegger van deze wijze van eten is Leanne Ratcliffe aka Freelee The Banana Girl. Op haar YouTubekanaal, in interviews en in haar E-book vertelt ze hoe ze 20 kilo is afgevallen door veel koolhydraten te eten in de vorm van vooral fruit en weinig vet. Zo staat ze bekend als de vrouw die 30 bananen of meer per dag eet. Veganisten eten bij deze stroming rauw tot minstens 4 uur ’s middags. Het ontbijt en de lunch bestaat vooral uit fruit en eventueel groente. Avondeten bestaat uit een grote koolhydraatrijke maaltijd met een groene salade. Voor het ‘’maximale’’ effect wordt aangeraden 1000 calorieën te eten voor ontbijt en lunch. Het liefst een monomeal: een maaltijd uit maar 1 soort eten. Ook wordt aangeraden 1 dag in de week volledig rauw te eten om je lichaam te detoxen. Bijvoorbeeld de eerste dag van je werkweek of de dag ervoor. Dagelijks actief zijn is een aanrader.

In deze video kun je zien wat Freelee zoal eet in zeven dagen.

Verder zijn er nog andere richtlijnen, zoals hoeveel water je moet drinken of welke voeding je het beste wel of niet met elkaar kunt combineren.

*Alle sites van Freelee zelf werken momenteel niet, daarom kan ik hiervoor geen primaire bronnen gebruiken.

Het zit hem eigenlijk al in de naam: rauwe veganisten eten geen gekookt voedsel. Zij eten veel fruit, groenten, gedroogd fruit en noten om voldoende calorieën binnen te krijgen.

915a4c360f180b6f5995a9863df4b198
Bron: RawkinGoodFoodbyAudra.com

Dit eetpatroon is ontwikkeld door dokter Douglas Graham. De veganisten die deze stijl volgen eten ook rauw, maar volgens strikte richtlijnen voor hun macronutriënten. 80% van hun dagelijkse intake bestaat uit koolhydraten, 10% aan eiwit en 10% aan vet. Er is ook een groep die hier nog extremer in is: 90% koolhydraten, 5% eiwit en 5% vet. Zaden, avocado’s en noten worden maar in kleine hoeveelheden geconsumeerd en fruit is vormt de basis van deze eetpatroon. Ook hier geldt dat monomaaltijden de voorkeur hebben.

Er zijn ook veganisten die dezelfde macro richtlijnen aanhouden, terwijl ze bijvoorbeeld Raw Till 4 eten of volgens de Starch Solution.

Fruitariërs eten vrijwel hetzelfde als de 80/10/10 veganisten. De focus ligt op fruit, zoals de naam al zegt en de vetintake moet laag blijven. Noten, zaden, avocado fruit en ongekookte groenten kunnen in deze levensstijl geconsumeerd worden. Alles wat zo uit de natuur geplukt kan worden, eten ze.

  • Junkfood Vegans
blogger-image-669031924
Bron: vegansociety.com

Als veganist is het gemakkelijk om ongezonder te eten dan de ”whole food” veganisten. Alles wat bewerkt is, met olie bereid wordt of vol zit met vetten en suikers, wordt als junkfood gezien. Je kunt hierbij denken aan veganistische kaas, vleesvervangers, veganistisch fastfood zoals burgers, buritos , pizza’s, veganistisch ijs, snoep.

High Carb Low Fat (HCLF) is een eetpatroon die veel veganisten gebruiken en verwijst naar veganisten die veel koolhydraten en weinig vetten eten. Feitelijk past deze bij bijna alle levenstijlen die ik hierboven omschreven heb, behalve de junkfood veganisten. Er zijn ook veel veganisten die niet van labels houden en de ene dag wat meer rauw eten dan de andere dag.

Waarom kiezen veganisten voor bepaalde levensstijlen? Hier is geen duidelijk antwoord op te geven, maar verschillende mensen op YouTube raden aan te doen waar jij je goed bij voelt of wat het best werkt in je omgeving. Voor de een is dat door meer zetmeel producten te eten, de ander juist door meer fruit te eten en weer een ander door juist minder of meer vetten te eten.

Header: Pexels

Advertenties

3 thoughts on “De ene veganist is de andere niet

  1. Interessant artikel maar voor niet vegans zou het misschien interessant zijn om een normale eetpatroon veganistboven aan te zetten. Die eet gewoon als het gros van de mensen maar gewoon geen dierlijke producten. Brood met pindakaas, pasta met tomatensaus, aardappelen met bonenburgers en groenten, muesli met plantaardige melk,…
    Mensen die nog niet veganistisch eten krijgen door dit artikel anders misschien het idee dat veganistisch eten teveel gedoe is.

    Like

    1. Hee Ilona,

      Bedankt voor je reactie. Ik zal het meenemen, want dat is inderdaad de dagelijkse werkelijkheid. Ik wilde sowieso nog een artikel schrijven over wat een veganist zoal eet. Bedankt voor je input!

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s