‘Ik wil kijken naar wat we letterlijk en figuurlijk voorgeschoteld krijgen’

Het begon zo’n jaar en twee maanden geleden. Ik was geobsedeerd door gezonde voeding, at ontzettend veel eiwitten en bijna geen vetten. Zo at ik al een hele tijd geen vlees meer, omdat ik dat ”te vet” vond. Elke maand at ik wel weer anders omdat ik weer ergens gelezen had wat wel of niet goed voor me was. Tot ik op YouTube vloggers voorbij zag komen die veganistisch waren. Ik zag een filmpje van Elle Tayla waarin ze meer dan 4 kilo aan meloen at voor ontbijt. Ik zei nog tegen mijn vader: “Dat is echt gestoord!”

Maar niet lang daarna ben ik toch gaan uitzoeken of een veganistische levensstijl gezond kan zijn. Ik zag namelijk zoveel dunne veganistische vloggers voorbijkomen, dat ik veganisme zag als een potentiële levensstijl om een ”perfect lichaam” te krijgen. Ik wilde alleen wel zeker zijn dat ik genoeg vitaminen en mineralen zou binnenkrijgen als ik plantaardig zou gaan eten. Na lang researchen, had ik heel veel sites en filmpjes gezien die claimen dat er wereldwijd veel veganisten zijn die er qua gezondheid op vooruit zijn gegaan door hun nieuwe levensstijl. Zo is het volgens Dr. Greger van NutritionFacts.org mogelijk om diabetes te genezen door veganisme. Daarnaast wijzen veel onderzoeken op een hoop voordelen die veganisme met zich meebrengt voor de dieren, het milieu en de mensheid in het algemeen (denk aan de hongersnood in de wereld).

”Het perfecte lichaam” was uiteindelijk niet meer de reden om veganistisch te worden. Door mijn eetstoornis, die ik in 2009 ontwikkelde, was ik al met gezond eten en mijn lichaam bezig. Maar alle voordelen waarover ik gelezen had en het feit dat ik het zielig vind dat een dier speciaal voor ons volgepropt wordt met eten en daarna geslacht wordt om op een bord terecht te komen, was uiteindelijk waar het voor mij om ging draaien en nog steeds draait. Een dierenleven hoort in mijn ogen te beginnen bij zijn geboorte en eindigt wanneer het hart stopt met kloppen, net zoals wij.

Het aanpassen van mijn levensstijl ging vrij makkelijk, omdat ik sowieso al heel anders at dan mijn ouders en mijn tweelingbroer. Dit komt doordat ik eind 2009 een eetstoornis heb ontwikkeld, waar ik op dat moment nog erg diep in zat. Mijn ouders hoopten alleen maar dat ik door veganistisch te eten weer beter zou worden. Ik moest mijn ouders alleen wel verzekeren dat ik dan ook goed voor mezelf ging zorgen en dat ik voldoende voedingsstoffen zou binnenkrijgen. Om eerlijk te zijn, waren ze doodsbang. Bang om hun dochter te verliezen. Maar zoals het ging, werkte het ook niet. Dus lieten ze mij met stille hoop mijn gang gaan, in de hoop dat ik weer meer mezelf zou worden.

Nu, ruim een jaar nadat ik veganistisch ben geworden, maak ik een journalistieke blog over veganisme. Waarom? Omdat ik geen enkele veganistische vriend of familielid om me heen heb en dus veel vragen krijg, omdat mensen deze levensstijl niet kennen. De vragen gaan bijvoorbeeld over waarom ik veganistisch ben, waar ik dan mijn eiwitten vandaan haal en of veganisme niet gewoon een levensovertuiging is, omdat er veel veganisten zijn die actief zijn om hun overtuiging over te brengen op niet-veganisten. Hoe zit het met de beloftes van boeken zoals The Green Happiness en wat voor impact heeft veganisme op het sociale leven van iemand die plantaardig gaat eten? Er  zijn steeds meer mensen die een veganistische levensstijl (willen) volgen en/of er meer over willen weten. Zo begint volgende maand de VeganChallenge weer, waarbij mensen de uitdaging aangaan om een maand lang plantaardig te eten.

Ik ga op zoek naar wat veganisten drijft en wat de gevolgen hiervan zijn. Op onze school, de School voor Journalistiek, wordt ons namelijk geleerd dat overal een andere kant aan kan zitten. Mijn blog is dus niet bedoeld als promotie voor veganisme, ondanks dat ik zeker weet dat ik nooit meer een dierlijk product zal eten.

Header: Pexels

 

One thought on “‘Ik wil kijken naar wat we letterlijk en figuurlijk voorgeschoteld krijgen’

Geef een reactie

